Aktualności

PATRON DARU CZŁOWIEKA DLA CZŁOWIEKA

 

 

Mikołajki - Wiadomości

 

     Tak nazwał Ojciec Święty Jan Paweł II Świętego Mikołaja. Niewątpliwie jest to jeden z najpopularniejszych świętych. Wszyscy go dobrze znamy, jest nam bliski, długo oczekiwany i najbardziej zapracowany ze wszystkich świętych. Patron uczniów, dzieci, żeglarzy, piekarzy, panien na wydaniu. Święty Mikołaj najczęściej kojarzony jest jako miły staruszek z białą brodą  przynoszący prezenty. Obecnie św. Mikołaj przynosi prezenty w nocy i nad ranem 6 grudnia. Najstarsze przekazy o nim pochodzą z VI wieku. Według średniowiecznej hagiografii żył na przełomie III i IV wieku. Był biskupem Miry i Licji. Wsławił się cudami oraz pomącą biednym i potrzebującym. Działał zawsze w imię sprawiedliwości i miłosierdzia, a przeciw nikczemności i wiarołomstwu. Pokazywał w jaki sposób godnie korzystać z Bożych darów i mądrze udzielać z nich pomocy potrzebującym. Przeznaczył cały swój majątek dla ubogich, pielęgnował chorych podczas zarazy. Najbardziej znanym cudem Św. Mikołaja było podrzucenie sąsiadowi trzech brył złota na posag dla jego trzech córek.

      Część z nas pamięta ,że św. Mikołaj mieszka na biegunie północnym, część uważa, że w Laponii. Dzięki temu, że mieszka na górze Korvaturturii ( Góra – echo) słyszy wszystko o uczynkach dzieci, młodzieży i starszych. Mało kto wie o Mikołaju z Miry, ale wszyscy wiedzą ,że św. Mikołaj jednak mieszka w Laponii, gdzie ma swoją fabrykę zabawek, w której pracują elfy. To dlatego co roku dzieci piszą listy do św. Mikołaja. Gdzie je wysłać?  List można położyć na parapecie , ale i zanieść do urzędu pocztowego i zaadresować kopertę na:


SANTA CLAUS , ARCTIC CIRCLE

96930  ROVANIEMI

FINLANDIA


      Wychowawcy – nauczyciele w tym roku szkolnym byli grzeczni i mili. Spodziewają się prezentów. A WY byliście grzeczni? Macie szanse na nocną wizytę św. Mikołaja 6 grudnia i prezenty? Porozmawiamy, jak wrócicie do naszej placówki.  Życzymy Wam super prezentów!

            Mamy przecieki, że dziewczęta z sali 8.. i sali 8.., oraz chłopcy z sal 6.. i 6.. dostaną rózgi!!!!

 

Ziemowit Knorps

 

 

Osoby Wysoko Wrażliwe

 


Moi Drodzy!

Osoby Wysoko Wrażliwe (WWO) stanowią około 15% populacji. Wielu z nich czuje, że „wszystko ich przerasta” lub „odczuwają wszystko zbyt intensywnie”, nie zdając sobie sprawy z tego, że są osobami wysoko wrażliwymi. Wielu rodziców może nie wiedzieć, że ich dzieci mają cechy WWO i potrzebują wsparcia, ponieważ cały czas czują się wyczerpane emocjonalnie, czy przytłoczone nadmiarem wrażeń czy stresu.

Osoby wysoko wrażliwe widzą i czują świat zupełnie inaczej. W ciągu sekundy przyswajają bowiem znacznie więcej bodźców niż inni. Mózg osoby wysoko wrażliwej jest jak siatka, która przepuszcza znacznie więcej informacji niż mózgi-siatki innych ludzi.

Osoby z wysoką wrażliwością muszą po prostu zaakceptować swoje intensywne odczuwanie  i żyć zgodnie z własnym rytmem. Unikać sytuacji i rzeczy, które budzą w nich dyskomfort  i skupiać się na tym, w czym są dobrzy i co sprawia im radość. Wtedy mogą rozwijać swój potencjał, a ten jest naprawdę olbrzymi.

 

Oto 8 cech, które mogą świadczyć, że jesteś WWO:

Jesteś często emocjonalnie wyczerpany

Kontakty z innymi ludźmi potrafią być dla osoby z wysoką wrażliwością trudne. Dlaczego? Absorbuje ona emocje innych ludzi, co oznacza, że udzielają jej się zarówno dobre, jak i złe nastroje towarzyszy. WWO intuicyjnie i automatycznie wyczuwa, że ktoś ma problem lub czuje się źle, nawet, jeśli inni ludzie tego nie widzą.

To jednak potrafi męczyć.

Brzydzisz się przemocą i okrucieństwem wszelkiego rodzaju

WWO mocno reagują nie tylko na akty okrucieństwa, których są świadkami, ale także na przemoc w filmach, książkach czy grach komputerowych.

Takie przemocowe obrazy docierają do nich znacznie intensywniej, niż do innych ludzi, lepiej więc ich unikać.

Masz małą tolerancję na hałasy i ostre światło

Każdy zewnętrzny bodziec uderza w WWO z całą mocą. Oznacza to, że takie osoby mogą czuć się źle w tłumie, głośnym klubie czy rozświetlonej jarzeniówkami sali.

Osoba wysoko wrażliwa głośniej usłyszy także ryk motoru za oknem i bardziej intensywnie poczuje zapach benzyny na stacji benzynowej. I w drugą stronę: śpiew ptaków czy woń wiosennych kwiatów również trafią do niej szybciej i mocniej. Dlatego WWO często uwielbiają naturę i lubią odpoczywać na jej łonie.

Jesteś bardzo wrażliwy na piękno

Sztuka jest dla Ciebie lekiem na każde zło. Uwielbiasz muzykę lub obrazy, a ich piękno uderza w ciebie często jak grom z jasnego nieba. Do tego stopnia, że możesz mieć łzy w oczach, słuchając wyjątkowo ładnego utworu.

 

Stres i nadmiar obowiązków Cię przytłacza

Osoby z wysoką wrażliwością źle radzą sobie w sytuacjach, kiedy mają dużo do zrobienia. Nie umieją pracować pod napięciem i presją czasu.

WWO szybko stają się sfrustrowane i nerwowe, co odbija się na ich pracy. Niestety niekorzystnie. Kiedy ktoś stoi im z batem nad głową, są znacznie mnie efektywne, a rezultat ich pracy jest gorszy niż zwykle.

Nie znosisz być obserwowany

Osobom z wysoką wrażliwością często wydaje się, że są obserwowane i oceniane przez innych ludzi. W restauracji, autobusie, na ulicy – często mają wrażenie, że ktoś krytycznie na nie patrzy: na wygląd, strój lub zachowanie.

Z tego powodu WWO są bardzo wyczuleni na swoim punkcie.

A co jeśli ktoś naprawdę obserwuje WWO? Szef, ochroniarz w sklepie, pasażer pociągu? Wtedy osoba z wysoką wrażliwością odczuwa nie tylko olbrzymi stres, ale i złość. Niewykluczone, że może wybuchnąć, a swój gniew wyładować na innych.

Często się izolujesz

Kiedy WWO przytłacza zbyt wiele bodźców, wycofują się na chwilę ze świata. Ciężki dzień lub tydzień tak ich wykańcza, że wolne chwile spędzą raczej samotnie niż na spotkaniach  z przyjaciółmi. Potrzebują bowiem spokoju.

WWO najlepiej odpoczywają we własnym domu lub na wyjeździe na łono natury, niż na aktywnych wycieczkach. Wyłączony telefon, zaciągnięte zasłony, cisza – to dla nich regeneracja z prawdziwego zdarzenia. Kiedy poczują się lepiej, wrócą do życia. Ich przyjaciele i rodzina powinni tę ich chwilową izolację uszanować.

Czujesz się niezrozumiany

Wiele osób Cię nie rozumie – śmieje się, kiedy głośno podskakujesz na sygnał telefonu, obraża się, kiedy mówisz, że nie masz ochoty iść do klubu i często nazywa Cię "drama queen", czyli dosłownie królową "dramatu". Ludzie mogą ocenić Cię jako bojaźliwego introwertyka, który nie lubi ludzi.

To częste odczucia osób z wysoką wrażliwością. WWO mają wrażenie, że są dziwni i coś jest z nimi nie tak.

Z osobami z wysoką wrażliwością jest bowiem wszystko w porządku, obojętnie co mówią inni ludzie i co sami często myślą. Po prostu czują mocniej.

 Beata Krekora

 

1 grudnia Światowy Dzień Walki z HIV i AIDS

 

 

 

     Już od 8 lat organizowany jest w naszej bursie Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o HIV/AIDS. Cieszy się on dużą popularnością wśród uczniów szkół i placówek naszego województwa. Głównym celem konkursu jest propagowanie rzetelnej i obiektywnej wiedzy w zakresie profilaktyki HIV/AIDS oraz kształtowanie właściwych postaw i zachowań zdrowotnych młodzieży w związku z zapobieganiem szerzenia się zakażeń wirusem HIV.

     Zwycięzcy otrzymywali puchary , dyplomy oraz nagrody ufundowane przez dyrektora Bursy Szkolnej w Lubartowie oraz dyrektora SANEPID-u. Co roku wychowankowie naszej placówki zajmowali jedno z trzech miejsc w konkursie.  Niestety , w tym roku nie odbędzie się Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o HIV/AIDS , nie weźmiemy w nim udziału , ale możemy powspominać. Tak było……..

       Marta Ławnik    Iwona Bujakowska -Gawryla

Jak włączyć pozytywne myślenie?

 

 

Pozytywne myślenie, czyli pozytywne nastawianie do życia i ludzi - pomaga w osiąganiu wyznaczonych celów, wydłuża życie i daje poczucie szczęścia. Jak się nauczyć pozytywnego myślenia?

 

Przejdźmy teraz do 5 kroków, od których możesz zacząć praktykowanie pozytywnego myślenia.


1. Nie przejmuj się rzeczami, na które nie masz wpływu

Chodzi o umiejętność odpuszczania, wycofania swojej energii i zaangażowania w tych miejscach, w których nie możemy mieć wpływu.

Jak to się manifestuje? Na przykład tak, że nie należy walczyć z wiatrakami. Np. zamiast tłumaczyć się przed kimś, kto i tak nie jest zainteresowany twoją odpowiedzią, możesz wykorzystać swoją energię na coś zupełnie innego. Na przykład na spojrzenie na sytuację z zupełnie innej strony, zrobienie czegoś w inny sposób, porozmawianie z kimś innym itd.

Czasem wystarczy jedna mała zmiana poprzedzona tym pytaniem: czy mam na to wpływ?

Dzięki tej jednej małej zmianie możemy dostrzec inne aspekty danej rzeczy czy sytuacji. I wyjść z innymi rozwiązaniami. I nie chodzi tu o jakieś czarowanie rzeczywistości, a o podstawowe prawa zarządzania energią.

„Nie przejmuję się rzeczami, na które nie mam wpływu” może oznaczać na początek „nie zajmuję się rzeczami, na które nie mam wpływu”.

2. Pielęgnuj bliskie relacje, na których ci zależy

Satysfakcja z bliskich relacji to najważniejszy ze wskaźników dobrego samopoczucia i szczęścia. Przeprowadzono w tym temacie wiele badań i doświadczeń, i nie ma wątpliwości: dobre, jakościowe relacje uszczęśliwiają nas jako ludzi. Mało tego, wzbogacają tak wiele sfer naszego życia, że działa ono lepiej na bardzo wielu poziomach.

Chodzi również o wsparcie. Myśli stają się od razu lepsze i jaśniejsze, kiedy wiemy, że ktoś za nami stoi. Wsparcie emocjonalne, które ludzie często realizują w bliskich związkach, ma również ogromny wpływ na poczucie własnej wartości.

3. Poznawaj siebie coraz lepiej i rozwijaj swoje mocne strony

Znając swoje tak dobre, jak i słabe strony, i rozwijamy się jako ludzie. Takie podejście związane jest z poczuciem spełnienia w życiu, w różnych sferach, zawodowych, miłosnych, społecznych. Kiedy czujemy, że realizujemy nasz potencjał, nasze działania nabierają sensu. A potrzeba sensu jest jedną z ważniejszych potrzeb, które realizujemy w życiu wszyscy.

Nie da się tego zrobić bez nieustannego procesu poznawania siebie i bycia ze sobą w kontakcie. To jest zadanie na całe życie – bardzo przyjemne zadanie – bycia ze sobą w dobrej relacji. Wtedy możemy reagować adekwatnie. Wtedy też problemy zamieniają się w wyzwania, a życie staje się przyjemną podróżą pełną niespodzianek.

4. Zajmuj się swoimi emocjami i bierz odpowiedzialność

Poznawaj siebie i ludzkie emocje. Ucz się, jak reagować, by nie krzywdzić siebie i innych. Zajmuj się emocjami trudnymi,  nie wysługuj się innymi, by poprawiali ci nastrój. Bierz odpowiedzialność za to, co leży po twojej stronie.

Zajmij się również swoimi nawykowymi reakcjami reagowania np. na stres. Kiedy ktoś cię z czymś konfrontuje, nie musisz reagować ucieczką czy atakiem, możesz reagować zaciekawieniem.

Takie podejście wpływa na samoakceptację i czucie się ze sobą dobrze. To z kolei bezpośrednio przekłada się na poczucie szczęścia, spokoju i satysfakcji.

5. Troszcz się o swoje zdrowie

Niby każdy o tym wie. Skoro tak, to, czemu jemy rzeczy, które nam szkodzą? Czemu popadamy w nałogi, palimy papierosy, które rujnują nasze zdrowie? Jeśli zależy ci na sobie, to zatroszcz się o swoje zdrowie.

Kiedy w naszym życiu odczuwamy balans, wówczas jesteśmy szczęśliwi i usatysfakcjonowani. Mamy wówczas przekonanie, że sprawy dobrze się układają, wszystko płynie w dobrą stronę i ma sens. Przechodzimy wówczas w tryb pozytywnego myślenia.

 

                    Beata Krekora


Bursa Szkolna w Lubartowie umożliwia młodzieży zrealizowanie marzeń związanych z kontynuowaniem nauki w wybranych lubartowskich szkołach.
Świetne usytuowanie placówki zapewnia wychowankom szeroki dostęp do bogatej oferty kulturalnej i edukacyjnej miasta.
Joomla 2.5 templates free | Zaplecze
Saturday the 5th. Bursa Szkolna w Lubartowie, Copyright © 2012 Wykonanie Kamil Dębowczyk